Varmere, våtere, villere – hva med billene?

Skrevet av Tone Birkemoe, Hanne Eik Pilskog og Anne Sverdrup-Thygeson.

Høsten er her. Surt og kaldt. Hva om sommer’n hadde vart litt lenger og vært litt varmere? Er det slik framtidas klima blir, og hva mener nå egentlig billene om det?

Våre sommerdrømmer

Vi drømmer om varme somre med fristende badevann flere måneder i strekk. Om dager på holmer med stille sjø og fisker som biter på snørene. Etter årets sommer virker det ikke så verst med litt klimaendringer. Men mørke skyer lurer. Sjansen for at badeutflukten regner eller blåser bort, øker også. I fremtidens Norge skal det bli varmere, men mange steder vil det også regne mer. Og så var det ekstremværet da. Mere vind og bølger og ikke minst flom og oversvømte hus. Æsj.

Bille-drømmer

Men hva om vi var biller? Biller som levde trygge og gode dager i en innhul 700 år gammel eik der mange generasjoner før oss hadde holdt til, hva var da våre drømmer om fremtidens somre? Sannsynligvis ville vi drømt om varme, vindstille somre. Så kunne vi flydd oss en tur utenfor treet vårt når det passet. Kanskje ville vi funnet drømmeprinsene der ute et sted og vi kunne slått oss ned i nye trær for å stifte familie. Og barna våre ville vokse opp raskt. Kanskje kunne vi fått enda flere barn og barnebarn enn det vi kan nå?

En eikebilles drømmebolig? Foto: Anne Sverdrup-Thygeson

Men regnbyger? Huff og uff. Var vi biller, ville vi hatet regnfulle dager. En regndråpe er nok til å slå oss i bakken. Og ekstremvær? Da er det bare å ligge i ro og håpe på at det går over. Har vi flaks, kan det jo tenkes at ekstremværet sørger for at noen nye trær blåser overende i omgivelsene mens vi ligger rolig i eika vår. Og blir til ved som vi liker i slekta vår. En utvidelse av boarealet, rett og slett. Det ville jo være fint for barn og barnebarn.

shutterstock_226054897

Men hva vet vi egentlig om biller og klimaendringer?

Siden vi er opptatt av insekter, og aller mest digger biller som lever i død og morken ved, har vi lenge lurt på hvordan det vil gå med disse dyra i fremtidens Norge. Lengre og varmere somre er vanligvis gode nyheter for insekter i kalde nord. Mye regn er derimot verre. Ikke lett å fly om det regner ofte og mye. Og flyving må til for å finne nye steder å leve. Og ikke minst, for å finne en partner man kan stifte familie med – selve meningen med livet.

Så varme er bra, nedbør kanskje ikke fullt så bra. Dette var vår start-hypotese vi da vi nylig ville undersøke betydningen av fremtidens klima på kjæledeggene våre; de 500-600 billeartene som lever i tiknytning til gamle og hule eiker.

Vi ville se på bille-rikhet i trær utsatt for ulik temperatur og nedbør i dag, og la dette representere ulike framtidsklima. Sammen med gode kollegaer i Sverige sammenlignet vi biller i hule eiker fra områder i Sør-Sverige og Sør-Norge. Temperaturvariasjonen mellom eikene tilsvarte de fire gradene som det er forventet at temperaturen vil stige fram mot år 2100. Nedbørsvariasjonen mellom eikene var større enn forventet innen samme tidsrom, men forventingene varierer mye. Generelt sier klimascenariene at våte steder skal bli våtere, og tørre steder ikke vil oppleve så store endringer.

Kravstore biller er også mest klima-sære

Det vi fant var at kravstore biller, de som aller helst vil være i eikene og ikke stikke snuta si bort i andre treslag, var litt glade i varme, men hatet regn. Det vil si, antall kravstore arter gikk ned der det regnet mye, men bare et lite utvalg av artene gikk opp der det var varmt. Vi vet at kravstore biller har langt å fly mellom egnede trær for å finne partner og levested. Så ikke rart at nedbør er kjipt. Bør være mye opphold om man skal tilbakelegge lange distanser. Og godt og varmt – da er kostnaden ved flyvinga mindre

De mindre kravstore billene derimot, de som kan ta til takke med en morken bjørk, en hul ask, eller rett og slett et dødt grantre i tillegg til eik, brydde seg lite om både temperatur og nedbør. I hvert fall var artsantallet relativt upåvirket innen det området vi undersøkte.

Eikegullbassen vil helst bo i en hul eik. Foto: Anne Sverdrup-Thygeson
Eikegullbassen vil aller helst bo i en hul eik. Foto: Anne Sverdrup-Thygeson

Eikebiller: boligmangel verre enn klimaendring?

Hva betyr dette for billene i fremtidens klima-Norge? Det høres ikke helsvart ut: Enten så holder de koken som nå, eller kanskje kan de til og med klare seg litt bedre – om ikke det blir for vått, da. Skulle nedbøren øke betydelig kan de kravstore artene derimot komme til å slite. Boligene deres, de gamle eikene som har sluppet unna håndsager, øks og motorsag i flere århundrer, må naturligvis også få stå i fred. Kanskje er utbygginger og motorsag fortsatt den største trusselen for billene i disse trærne?

Fremtiden kjenner ingen, men inntil videre: drøm søtt alle våre biller. Vi skal i hvert fall kjempe for boligene deres!

Er dere interessert i å lese mer? Her har dere hele artikkelen som beskriver det vi har funnet ut: