Kloakkdyr i honningbiepels og biemordere i humledrakt

Skrevet av Tone Birkemoe. Alle bilder Shutterstock.

Bsssssss. Et insekt surrer forbi. Var det en bie eller en veps? Plutselig står den stille i lufta foran en blomst. Hverken stikkveps eller bier makter å leke helikopter på denne måten, så dette er noe annet. Det er en flue i kamuflasje! Med gule og svarte striper minner den mest om en stikkeveps.

Fluer kan henge stille i lufta akkurat som et helikopter. Det kan ikke humler og bier. Denne hårete flua er en humleflue.

Fluer er gode på «look-alike». Noen har tykk pels og runde kropper og minner om humler. Humlefluene, som noen av disse faktisk heter, suser rundt blomster og suger nektar med munndelene stående rett ut. Og dronefluene – store og hårete – er mistenkelig lik honningbier. Tilsiktet naturligvis. Bier, veps og humler har stikkebrodd, så fluene setter seg i respekt med denne karnevalsdrakten. For det er jo ikke bare vi som blir lurt. Andre dyr tør heller ikke bølle med disse forkledde vesenene. Det kunne jo tenkes de faktisk hadde en brodd på lur.

Men disse insektene er mer enn bare humler og bie-«look-alikes» der de suser rundt blant blomstene. De bidrar til pollinering av blomster. Til at vi får frukt og at blomster setter frø. Og det er bra, for så mye som 85% av alle blomsterplater er helt eller delvis avhengig av pollinering.

Stor droneflue minner unektelig om en honningbie som voksen.
Denne blomsterflua med navnet Syrphus ribesii har forkledd seg som veps. Som barn er den en grønn, blind og bladlusslafsende larve.

Smaken endrer seg ofte med alderen. Og som barn likte de ikke disse blomsterbesøkende fluene hverken pollen og nektar. Og tror du at de krabbet rundt som nusselige små sommerfugllarver på jakt etter et vegetarmåltid tar du ganske så feil. Nei. Her er det snakk om barneulver som tar på seg saueklær som voksne. Humlefluas larver spiser opp biebarn. Glupsk og uten nåde lever de godt i jordhusene til enslige bier før de omdanner seg til humlelignende vesener etter avsluttet barndom. En biemorder i humledrakt rett og slett. Og mange av de typiske vepsefluene med sine klare, svarte og gule striper er blinde drapsmaskiner som barn. Opptil 100 bladlus per døgn kan de sette til livs! Slafs, slafs og trippelslafs. En bladlusmorder i vepsedrakt er kanskje en mer riktig betegnelse? Og dronefluene? Hva gjør de? Nå blir det nesten litt ekkelt. For disse vakre, bielignende dyrene lever i rennende gjødsel eller i bunnslam i ferskvann. Med snorkel til overflaten for å kunne puste. Og denne snorkelen kombinert med levestedet har gitt dem det lite flatterende navnet rottehalefluer. Som larver altså. Med denne kunnskapen i bakhånd burde vi kanskje omtale dem som kloakkdyr i honningbiepels som voksne?

Stor droneflue minner unektelig om en honningbie som voksen.

Insekter finnes i et mylder av former, og tro ikke at du vet mye om hva de gjør bare fordi du ser dem besøke en blomst. De har ganske sikkert hemmeligheter både som barn og voksne. Noe er kjent, men mye vet vi fortsatt ingenting om. Det er rett og slett for mange insekter og for få forskere til å finne ut av alt. Dette er bare en av mange grunner til at det morsomt å være insektforsker!