Insektbarn på vandring

Skrevet av Tone Birkemoe

Æsj!! Hva er dette for noe ekkelt? En sjelden ting å høre fra sønnen min som er vant til å rope «se!» hver gang han oppdager et lite kryp. Jeg iler til og ser en fingertykk rødbrun larve som kryper av gårde på et bildekk i en hinderløype. Noen minutter senere har jeg den i hånden.

En vandrende sommerfugllarve er funnet!
En sommerfugllarve er funnet! Foto: Tone Birkemoe

Hvorfor er den ekkel? Den minner litt om en tykk mark. Tynn, bløt hud. Og så var det fargen da. Kanskje kan den se litt blodig ut?

Mange insektlarver er ute og går

Hvert år oppdager både barn og voksne disse larvene. De har nemlig for vane å krype en tur på sensommeren. Og de er ikke alene. Mange andre insektlarver gjør det samme. De meste spektakulære forflytningene finner vi hos arter som har gjort dette til en sosial greie. Prosesjonspinnerne beveger seg som en gruppe jenka-dansere der hver larve er i tett kontakt med larven foran og bak. Disse lever lenger sør i Europa og kan danne flere meter lange tog.

Prosesjonspinnerlarver (T. pityocampa) på vandring
Prosesjonspinnerlarver går i tog. Foto: Shutterstock

Noen ganger kan larver også slå seg sammen til en tykk slange av mange dyr. Omtrent som mange tynnere tråder danner et rep. Hærmygglarver gjør akkurat det. Når dette «repet» beveger seg bortover minner det mest om en slange eller en orm. I følge gammel overtro varslet denne «hærormen» krig og dårlige tider.

Hærmygglarver på vandring. Foto: Lise Bjørkås.

En annen vandrende og fascinerende larve er den store snabelsvermeren. Larven har falske «øyne» i nakken og skremmer vekk larve-spisende fugler selv om den er en godbit på over 7 cm.

Stor snabelsvermer. Ville du spist denne om du var en fugl?
Stor snabelsvermer. Ville du spist denne om du var en fugl? Foto: Shutterstock

Hvor har larven min vokst opp?

Men tilbake til larven min. Hvor langt har den vandret? Kan jeg finne ut hvor den kommer i fra?  Vi er i en vakker løvskog ved kysten og jeg begynner å søke etter hull i stammene på trærne omkring. Denne larven har nemlig vokst opp inne i et løvtre og krøp ut av et 1cm bredt hull før den startet vandringen. Men det er mange trær i skogen og jeg klarer ikke å spore opp barndomshjemmet.

Hva heter sommerfuglen?

Det er en ganske spesiell sommerfugl jeg har funnet, med et vingespenn på opptil 9 cm om det er en hunn. Og et skjult larveliv på 2-4 år. Larvelivet avsluttes med en vandring bort fra barndommens løvtre til et sikkert forpuppings og overvintringssted i jorden. Den kan lage en eddik-lignende lukt, men larven min lukter ingenting. Kanskje er den ikke redd for meg og sparer forsvarsstoffene til mer truende situasjoner? Jeg setter den ned og ser den fortsette sin ferd. Jeg tenker den burde hett noe vakkert, men navnet dens mangler beundringens sus. Det er en løvtredreper jeg har funnet. Den kan drepe trær, men gjør det sjelden alene. Sommerfuglen lever helst inni løvtrær som allerede har fått seg en trøkk. Så hva med «rødbrun løvtrespiser», oppkalt etter larvens utseende og næringsbehov? Jeg kaller den det inni meg i det den forsvinner bort. Fire år og snart voksen.

Løvtredreperen kan ha et vingespenn på opptil 9 cm som voksen. Foto: Shutterstock

Vil du vite mer om løvtredreperen kan du lese her: