CERAD site visit fra Forskningsrådet.
Forskningsrådet på Site Visit på CERAD.

Drømmedag på CERAD

CERAD, Centre for Environmental Radioactivity, er NMBUs Senter for fremragende forskning (SFF). Senteret er et fellesprosjekt mellom NMBU og Statens Strålevern, med bidrag fra Norsk institutt for vannforskning (NIVA), Folkehelseinstituttet og Norsk Metrologisk Institutt. I dag var Forskningsrådet på Site Visit, og i den anledning har rektoratet hatt muligheten til å være med på en hel drømmedag med spennende forskning i internasjonal toppklasse.

Vi på NMBU har store ambisjoner for våre fagområder om dagen. Fusjonen bringer store faglige muligheter, og satsingen på nye bygg og infrastrukturinvesteringer på Campus Ås, vil gi muskler og store nye muligheter i årene som kommer. Vi skal drive forskning og utdanning i internasjonal toppklasse, og CERAD er allerede et glitrende eksempel på dette. Alle våre tre fakulteter deltar i senteret, som har fått en svært overbevisende start. En SFF innebærer forutsigbar finansiering som muliggjør langsiktig arbeid med krevende problemstillinger. Ved CERAD drives langsiktig grunnforskning på radioaktiv stråling, der resultatene har kort vei til anvendelse i bedre risikovurderinger og konsekvensanalyser.

I dag fikk vi en rekke faglige foredrag som viser både bredden og ikke minst spiss ved CERAD. Her er det store ambisjoner og rom for dristige ideer. Her er det best i verden som gjelder. Vi fikk også omvisning i de nyoppussede laboratoriefasilitetene og i Gamma-kilden.

Senterets leder, professor Brit Salbu, ble nettopp hedret med V.I. Vernadsky prisen for fremragende bidrag til utvikling og formidling av radioøkologi. I dag ga Brit et meget overbevisende inntrykk av CERAD, sammen med undervisningsleder Lindis Skipperud, Forskningsleder Deborah H. Oughton og ikke minst et knippe svært dyktige forskere ved senteret.

Vi er svært stolte av og imponert over CERAD og ser frem til mange år med fremragende forskning!

Les mer på CERADs hjemmesider.

Ledelsen ved CERAD, leder Brit Salbu, Forskningsleder Deborah Oughton, Undervisningsleder Lindis Skipperud, styreleder og prorektor Halvor Hektoen og delegasjonen fra Forskningsrådet.
Ledelsen ved CERAD, leder Brit Salbu, forskningsleder Deborah Oughton, undervisningsleder Lindis Skipperud, styreleder og prorektor Halvor Hektoen og delegasjonen fra Forskningsrådet.
Nyoppussede laboratorier ved CERAD

Gamma-kilden