Vi girer om for Grønt skifte

Norge og verden står overfor et grønt skifte. Ny kunnskap, innovasjon og nye smarte og bærekraftige løsninger skal muliggjøre bærekraftig utvikling og en grønn fremtid. Kunnskap er det vi skal leve av, og kompetanse, ny teknologi og særdeles god tilgang til biomasse til lands og til vanns kan gjøre Norge til en bioøkonomisk supermakt.

Slike optimistiske påstander høres stadig oftere, i alt fra taler fra regjeringshold til businesskonferanser. Senest i går, på den årlige Tøyenmiddagen i regi av UiO, kunne vi høre Jens Ulltveit-Moe og UiO-rektor Ole Petter Ottersen snakke om «Det fornybare Norge» og «Livsvitenskapens rolle i vår kollektive avrusning». Vi på NMBU er klare for å innta en sentral rolle i dette skiftet, og med vår unike syntese av miljø, biovitenskap, veterinærmedisin, teknologi, arealplanlegging og økonomi er har vi erklært et kraftsenter i bioøkonomien for åpnet. Vårt bidrag vil være kunnskap, forskningsgjennombrudd, kandidater og ikke minst innovasjon og verdiskaping.

Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge vektla også grønt skifte i sin årlige innovasjonstale, der hun manet til å gire om for omstilling. Samtidig lanserte innovasjon Norge også sitt store Drømmeløft, en bred satsing på innovasjon i alle sektorer. Drømmeløftet omfatter mer enn 80 dialogmøter om innovasjon, der også NMBU har vært «drømmefanger» med eget møte for universitets- og høyskolesektoren.

Drømmeløftmøtet på NMBU ble avholdt 30. april, og samlet representanter fra de fleste universitetene, flere høyskoler, og en rekke andre relevante aktører. Våre råd til Innovasjon Norge er gjengitt i Drømmeløftrapporten, men du kan også lese hele innspillet vårt her. Universitetene har store muligheter for å bidra til enda mer næringsutvikling og verdiskaping, både i Norge og internasjonalt. Mange innovasjoner har allerede hatt sitt utspring også fra NMBU. Hvem hadde trodd at lakseindustrien skulle omsette for flere titalls milliarder årlig, da professor Skjervold satte de første merdene i Skogsdammen på Ås for 50 år siden?

Vi ønsker å legge best mulig til rette for innovasjon og entreprenørskap ved NMBU og Campus Ås for øvrig. Vi har samlokalisert vårt næringslivskontor/Technology Transfer Office (TTO) med de andre aktørene på Campus Ås, i det som nå heter Innovasjonssenter Campus Ås. Dette har allerede blitt en myldrende møteplass, for ansatte, studenter og bedrifter, og er et viktig bidrag i å lykkes med vår ambisiøse Innovasjonsstrategi.

Studentene er som alltid ustoppelige og fulle av nye ideer og pågangsmot. Vår master i Entreprenørskap og innovasjon er en suksess, og NMBU-kandidater har med seg entreprenørskapskompetanse ut i arbeidslivet. Det er utrolig moro når studentene våre lykkes med studentbedrifter, og når de hevder seg i ulike gründerkonkurranser. På NMBU-TTOs sider kan du lese om massevis av spennende studentprosjekter, innovasjoner og bedriftsetableringer som springer ut av NMBU.

Vi har store ambisjoner, både for innovasjon og for grønt skifte og fremtidig verdiskaping. Innovasjon Norge ber Norge legge inn et nytt gir, og vi er i ferd med å gire om på NMBU!

Innovasjoner NMBU