Urbygningen fra 1901, ferdig rehabilitert i 2016.

Endelig er studentene tilbake i Urbygningen!

Den ikoniske Urbygningen på Campus Ås er gjenåpnet, etter totalrenovering for 470 millioner kroner. Statsbygg, i tett samarbeid med Riksantikvaren, har forvandlet dette historiske praktbygget til et toppmoderne studentsenter.

Tegnet av arkitekt Ole Sverre, og åpnet i 1901, har Urbygningen i over hundre år vært hjertet på universitetet. Gjennom disse over hundre årene var bygningen blitt slitt, omgjort med en mengde innendørs ombygginger, og var langt fra å innfri tidens krav til innemiljø og brannsikkerhet. Finansiering til rehabilitering var høyt prioritert gjennom flere styreperioder, men det var kostbart og skulle ta mange år å få på plass. Av brannsikkerhetshensyn ble bygningen delvis stengt i flere år, og behovet for sikre finansiering ble helt prekært.

Studentdemokratiet hadde flere aksjoner for å skape oppmerksomhet om rehabiliteringsbehovet. Da Statsråd Tora Aasland besøkte Campus Ås i 2012 ble hun møtt med studentkor og et spesiallaget Urbygningen-stigespill. I Østlandets Blad kan vi lese at leder i studenttinget, Torfinn Belbo, holdt en kort tale til statsråden og overleverte et brev.

– Her gir vi deg alle argumenter du trenger for at du kan bevilge penger. Og jordskiftekandidatene har laget et stigespill som du kan spille i påsken og bli minnet på situasjonen som er her i dag. Den vakreste bygningen forfaller fullstendig. Mest oppsiktsvekkende er det at 550 studenter oppholder seg her daglig, sa Belbo.

I september 2012 ble studentenes bønn hørt, da bevilgningen til Urbygninge var et faktum: – På statsbudsjettet neste år bevilger vi penger til å starte rehabilitering av Urbygningen. Endelig, det er virkelig på tide, sa statsråd Solhjell til Østlandets Blad.

Og for et bygg det er blitt! Statsråd Røe Isaksen var svært fornøyd med det han fikk se under den offisielle åpningen 9. mai. Vi er utrolig takknemlige, og Kunnskapsdepartementet, Statsbygg, Riksantikvaren og KORO (Kunst i offentlige rom) skal ha stor takk for at Urbygningen har gjenoppstått i all sin prakt.

offisiell åpning av Urbygningen. Statsråd Torbjørn Røe Isaksen og administrerende direktør i Statsbygg Harald Nikolaisen
Offisiell åpning av Urbygningen 9. mai 2016. Statsråd Torbjørn Røe Isaksen og administrerende direktør i Statsbygg Harald Nikolaisen

Vernehensyn og historiske vakre detaljer og topp moderne teknologi og undervisningsbehov går perfekt hånd i hånd. I første etasje finner vi blant annet Studentenes Insformasjonstorg (SiT), Studenttinget og en splitter ny kaffebar. I resten av bygget er det undervisning som gjelder, og her er alt fra auditorier og læresaler til tegnesaler, datasaler og grupperom. Bygningen har også fått ny inngang mot nord, og vil binde det gamle sammen med det nye, når utbyggingen på Campus Ås står ferdig i 2019. Det bankende hjertet på Campus er på plass igjen, og det er fantastisk å igjen se studentene strømme til og fra bygget.

Og på fredag kunne vi også markere den offisielle åpningen av studendemokratiets nye lokaler i Urbygningen. Jeg vil takke studentene for deres innsats for Urbygningen gjennom mange år! Studenttingets Arbeidsutvalg er nå på plass i første etasje, og det er vårt håp at de nye flotte lokalene vil bidra til enda mer oppdrift til det utrolig viktige arbeidet studentdemokratiet gjør!

Fra åpningen av nye lokaler for Studenttingets arbeidsutvalg. Snorklipping og kakefeiring med leder Mariya Khanamiryan

Til lykke med «ny» Urbygning alle studenter! Stikk innom Studenttingets kontorer i første etasje mot øst: Der finner du folk som jobber for å gjøre universitetet vårt enda bedre, som arbeider for deg og din studenthverdag, og som er en viktig del av universitetets ledelse. Og når du er innom, kan du også si takk for at de sto på for at Urbygningen skulle gjenoppstå som det den er i dag!