Digitalisering: «Serr Mamma, det er 2016: INGEN skriver for hånd!»

Følgende samtale fant sted ved mitt kjøkkenbord i dag morges:

Datter (14): Jeg har skikkelig vondt i hånda i dag..

Jeg: Kanskje fordi du skrev så mye på engelsktentamen i går?

Datter (14): Hæ??..

Jeg: Kanskje fordi du skrev så mye på engelsktentamen i går???

Datter (14): Serr Mamma, det er 2016, INGEN skriver for hånd!!

Jeg: Nei…

digitaletanker

At universitetene er i den digitale bakevja er jo ikke noe nytt, og situasjonen på utdanningssiden er ganske forstemmende. De aller fleste eksamener gjennomføres fortsatt med penn på trelags gjennomslagspapir, og de spennende digitale innslagene i undervisningen er fortsatt mye mer unntaket enn regelen.

Potensialet for forbedring er enormt, og vi er virkelig nødt til å løfte oss. Også på NMBU.

De første forsøkene på digital eksamen på NMBU foregår nå før jul, i fem emner. I 2017 er det satt av 1,8 millioner på budsjettet til innføring av digital eksamen.

I vår satsing på fremragende forskning og utdanning er det foreløpig tildelt støtte til seks prosjekter på innovativ undervisning, med mange spennende former for digitalisering:

1. Digital Storytelling as a Tool to Explore the Relationship Between Energy and Society – John McNeish, Noragric
  2. Project Based Learning – Hvordan fremme undervisningsbasert innovasjon gjennom et engasjert tverrfaglige studentmiljø – Odd Ivar Lekang, Institutt for matematiske realfag og teknologi
  3. Ny og tidsmessig smittevernopplæring i laboratoriet – Trine L’Abee-Lund, NMBU Veterinærhøgskolen
  4. Videogenerert egenundervisning – sharing and learning – Nils Sanne, Handelshøyskolen NMBU
  5. From empirical research to scientific writing and publishing in natural sciences – Roland Kallenborn, Institutt for kjemi, biotknologi- og matvitenskap
  6. Translation in action: virtual interactive learning – Ekaterina Avershina, Institutt for kjemi, biotknologi- og matvitenskap

Alle prosjektene skal vise frem resultater på Læringsfestivalen i slutten av januar 2017. Læringssenteret følger prosjektene tett, og har også mye å by på til alle lærere som ønsker å utvikle undervisningen og ta i bruk nye, aktive læringsformer.

Det finnes mange inspirerende eksempler på lærere som har tatt grep på undervisningen og styrket læringsprosessene ved hjelp av nye digitale læringsverktøy. Det gir muligheter for å bruke tiden annerledes i undervisningen og gjøre undervisningen mer aktiv og med studenten i førersetet.

Sjekk ut det Sølve Sæbø har gjort i statistikkundervisningen, og Siri Fjellheim i genetikkundervisningen, på YouTube. Vi har også et spennende samarbeid på gang med Vitenparken, på Interaktiv 3D visualisering og haptisk teknologi.

Digitalisering ved universitetet er mye mer enn undervisning, selv om det nok er der vi har aller mest å hente. I 2017 planlegger vi et helhetlig løft for digitalisering på NMBU, og er i ferd med å tenke ut visjonene for NMBU 2021. Hvor skal vi være i 2021, og hva vil det kreve å komme dit?

slide1 slide2slide3slide4

Vi ser frem til å komme skikkelig i gang med dette arbeidet, og er åpne for innspill. Vi gleder oss også til ambisiøst samarbeid med de andre universitetene om dette, og ikke minst å lære fra dem som er kommet lengst.

Det som er sikkert er at i 2021 starter min datter og hennes klassekamerater på universitetet, og de har forventninger som vi skal få jobbe hardt for å innfri!

1 kommentar

1. Nøkkelen til suksess mener jeg ligger i å finne de tiltakene som er skalerbare.

«Det tiltaket vi gjør i dette emnet kan vi lett gjøre i 200 andre emner»

Samtidig trenger vi kravstore studenter som sier ifra om sine forventninger. Vi trenger å dyttes i riktig retning av «kundene» våre.

Svar