Mitt UMB

Per-Fredrik Rønneberg Nordhov, studerer Naturforvaltning 4. år. Leder for Studentstyret NSO-Ås

25.11 blogg 2

Når jeg skulle velge studiested etter videregående, var det en jungel av universiteter og høgskoler rundt om i landet å velge i mellom. Ville jeg bli tannlege i Tromsø, biolog i Bergen eller arkitekt i Oslo? Fristende studietilbud stod i kø og jeg måtte ta et valg. Hva var viktig for meg? Hva ville jeg egentlig bli? Hva ville jeg trives best med de kommende fem årene? Jeg hadde alltid interessert meg for natur, miljø, bærekraft og framtid. Kanskje mest natur og miljø. Utdannelsen jeg skulle søke skulle jo tross alt peke ut kursen for hva jeg skulle drive med de neste 50 årene! Valget var viktig, og etter å ha tenkt meg godt om falt valget på Universitetet for miljø- og biovitenskap i Ås. Jeg hadde hørt mye godt om universitetet, det fantastiske studiemiljøet og at universitetet i løpet av få år skulle fusjonere med Norges veterinærhøgskole og bli et av Europas ledende universiteter på nettopp framtid, bærekraft, miljø og natur. I tillegg hadde universitetet satsninger både innen mat, fornybar energi og økologisk landbruk, for å nevne noen. Dette, i samspill med det fantastiske studiemiljøet, måtte jo bli bra! UMB måtte bare være et universitet jeg kom til å trives ved gjennom studietiden!

Etter å ha studert i Ås i tre år er det særlig en ting jeg er sikker på, nemlig at valget jeg tok var riktig. Ikke bare var studiet spennende og foreleserne inspirerende, men også studentmiljøet er fantastisk! Som student ved UMB har du utrolig mye spennende å foreta deg, enten du er interessert i sang, studentpolitikk, trening, dans eller rett og slett bare ønsker å være sosial. Ås har trolig et av de rikeste foreningslivene i landet. Her finner en Hunkattforeningen, Sangkoret Lærken, Feminin & Fornem og Hankattforeningen for å nevne noen. En har foreninger og lag for en hver smak, og trolig er det disse i samspill med inkluderende forelesere og en engasjert studentmasse som skaper nettopp det unike miljøet ved universitetet.

Som student ved Universitetet for miljø- og biovitenskap har du mange muligheter. Ikke bare sosialt, men også faglig. Foreleserne tar deg med på spennende turer inn i en rekke fagfelt, og til slutt finner en det fagfeltet som er mest interessant og vil skrive masteroppgave om. Det kan være alt fra å optimalisere lagringen til Grandiosa, hvordan få best mulig helseeffekt fra meieriprodukter, til å forbedre kvaliteten på oppdrettslaks eller sikre best mulig forvaltning av villreinstammen på Hardangervidda.

En lærer fort som student at skal en ha motivasjon til å fullføre krevende studier, er det viktig å være sosial. Da har du mange muligheter! Kanskje har du allerede blitt medlem av en forening og skal på et arrangement i regi av den, du kan ta en tur på samfunnet på konsert med Bigbang eller ta en tur i bodegaen, treffe medstudenter eller kanskje du vil ta en kaffekopp med de du bor i kollektiv sammen med som både er fra Italia, USA og Norge? Mulighetene er mange!

Universitetet for miljø- og biovitenskap er det universitetet i landet med studenter fra flest land. Dette gir deg som student muligheten til å knytte nye vennskap og lære andre kulturer å kjenne. Jeg husker enda Mrinal fra Bangladesh jeg ble kjent med når jeg bodde i studentbyen Pentagon. Han kom fra Bangladesh hovedstad Dhaka, var utvekslingsstudent og hadde aldri vært i Skandinavia. Skuffelsen var nok stor når han fant ut at det ikke gikk isbjørner på campus, men gleden ennå større når han inviterte kollektivet på middag slik han var vant med. Det var spesielt å spise mat fra Bangladesh, og kanskje enda mer spesielt å spise den med fingrene, men absolutt en opplevelse for livet. Senere det året inviterte vi tilbake på pinnekjøttmiddag siste dag før juleferien. Det var definitivt en ny opplevelse for han!

Jeg tror kombinasjonen av spennende fagfelt, nærhet til forelesere og forskere, det rike foreningslivet, det aktive samfunnet og de mange nasjonalitetene på campus skaper det helt unike studentmiljøet ved UMB. Denne kombinasjonen gjør ikke bare studietiden spennende, men gjør deg også til en svært ettertraktet kandidat i arbeidslivet når studietiden til slutt er over. Før jeg begynte å studere i Ås hadde jeg hørt mye godt om studentmiljøet og at det var blant de aller beste i landet. Etter å ha studert ved UMB i tre år kan jeg virkelig bekrefte at dette stemmer!