Farlig folkeopplysning og farlig journalistikk

Jan Erik Paulsen, professor i toksikologi, Institutt for mattrygghet og infeksjonsbiologi, NMBU

I VG i dag kan vi lese at Forbrukerrådet har foretatt analyser av blodet til en rekke småbarnsmødre. De kom til det alarmerende resultat at disse blodprøvene inneholdt et stort antall giftstoffer.

Mange av disse stoffene er miljøgifter med kreftfremkallende og hormonforstyrrende egenskaper. VG skriver: «småbarnsmoren … tok blodtest og fikk sjokkbeskjeden: du har giftstoffer som er kreftfremkallende og skadelig for arvestoff og forplantningsevnen i blodet ditt. – Jeg synes det er skremmende». Også Forbrukerrådets direktør Randi Flesland hadde de samme giftene i blodet. Hun var ikke så bekymret for seg – men tenkte mer på småbarnsforeldrene: – «stakkars, de vet ikke hvilken effekt de har på barna».

Forbrukerrådet opptrer her som ekspert på miljøgifter. De foretar en blodtest og skremmer det norske folk med at vi alle antakelig har farlige og giftige stoffer i blodet, stoffer som vi antakelig ikke kan unngå fordi vi daglig utsettes for dem for slike stoffer i vårt moderne teknologiske samfunn. Men de gir gode råd for hvordan forbrukeren skal prøve å unngå dem, og de refser myndighetene for ikke å gjøre nok med hensyn på regulering.

Dette er drøyt. Forbrukerrådet skiller ikke mellom fare og risiko for helseskade. I deres blodtest er mengdenivåene ikke oppgitt. De er heller ikke opptatt av dette – det er ikke tilstrekkelig at stoffene er funnet. I toksikologisk risikovurdering er det alltid mengdene av stoffene som er avgjørende for om de kan medføre risiko for helse skade. Forbrukerrådet har ikke på noen måte forholdt seg til det faktum.

Når dette er sagt vil jeg hurtig tilføye at det er svært viktig å lære mer om de miljøgiftene som er nevnt. Det er store forskningsoppgaver som venter.  Det er spesielt viktig å lære mer om mulige cocktaileffekter og foreta risikovurdering for sammensatte eksponeringer. Dette er en oppgave for våre forskningsinstitusjoner og Vitenskapskomiteen for mattrygghet.

I mellomtiden vil jeg berolige småbarnsforeldrene.  Selv om stoffene fins i blodet til hele den norske befolkning er det langt fra vist at dette representerer noen økt risiko for helseskade. Lev sundt, spis sunt, pass på barna og vær lykkelig.