Valentine’s Day: Insektenes beste sjekketriks

Skrevet av Tone Birkemoe

shutterstock_Valentine

Sjekking er en kunst. Kurs, bøker og filmer gir tips på veien. Men hvorfor ikke ta en titt på insektenes flørting. Her er det inspirasjon i massevis!

I en verden av lukter, lyd og syn har de utviklet mer eller mindre romantiske triks. Skorpionfluene, som har fått navnet etter den skorpionlignende tangen som hannen har på bakkroppen, satser på klassiske metoder. De bringer med seg gaver av beste sort, nemlig herlig matretter (=fluer) som hunnfluene elsker. Desto større gave, desto lenger varer paringen, for hunnen har næringsvett: hun spiser seg gjennom hele akten.

Kulespretthalen derimot inviterer sine damer med på en feiende cha-cha-cha. De de beveger seg rytmisk frem og tilbake i en velregissert pardans. Finner de tonen, blir det barn og kanskje barnebarn. Men blir ikke damen overbevist, spiser hun opp spermiepakken som dansepartneren tilbyr etter endt svingom. Så, da er det bare å bite tennene sammen og kaste seg ut i dansen på ny – med en ny partner.

Solo-dans som sjekketriks finnes hos hoppe-edderkoppene. Sjekk ut hvordan denne tropiske hannen gjør seg lekker for hunnen.

Speed-dating er en klassiker. Forhåndsavtalte sverminger sørger for at flest mulige hunner og hanner møtes. Du har tenkt på det som slitsomme skyer av små og ekle smådyr i lufta? Vel, tenk på nytt. Her oser det sex og romantikk. Hos dansefluene danser hannene opp og ned i lufta i store flokker for å tiltrekke hunnene. Og maurene – på et gitt signal svermer de samtidig over store områder. Luften koker av flygemaur. Etter noen timer er det over, alle hannene dør og det er bare parede, vingeløse dronninger tilbake.

Men vi må ikke glemme parfymen. Kanskje er dette insektenes sjekketriks nummer én. Hunnene sender forføreriske dufter for at hannene skal finne dem. Og det kan jo være vanskelig nok om det er langt mellom dyrene. Hannenes antenner er derfor særdeles følsomme. Men hvem sa at parfyme kun er for damer? Hannene til spøkelsessvermeren, en stor nattaktiv sommerfugl, utfører sin svirrende dans rett over bakken samtidig som den sender ut sin parfyme. Til ære for damene. Dans og godlukt på samme tid. Er stedet velegnet for svermerier, slår flere hanner seg sammen og danser side om side. Det er godt nytt for damene; kommer de til denne plassen kan de sette seg ned og velge og vrake blant flere potensielle kjærester. Og hannene får vist seg fram for flere damer. Et skikkelig insekt-disco rett og slett