RSA

Knallavslutning på uka, med NMBUs nye Råd for samarbeid med arbeidslivet

For en avslutning på uka!! I dag hadde vi det første møtet i NMBUs nye Råd for samarbeid med arbeidslivet, RSA. Det høres kanskje ikke så spenstig ut i utgangspunktet, men jeg tror vi må døpe det om til NMBUs Drømmeråd! For dette er nettopp det deltakerne ønsket å gjøre sammen med oss.

Vi står overfor en formidabel blågrønn omstilling og en 4. Industrielle revolusjon, med helt nye muligheter og utfordringer. NMBU er nærmest skreddersydd for å ta posisjon og gjøre detteblågrønne og digitale skiftet mulig. Våre ambisjoner er klare, men selv om utgangspunktet er godt vil det kreve mye av oss.

Jeg har ønsket et RSA som kan utfordre oss, tenke store tanker sammen med oss, hjelpe oss å se og bryte ned hindringer i måten vi jobber på, hjelpe oss å åpne opp mot samfunnet, ta posisjon og kort fortalt: Bringe oss nærmere visjonen.

Anita Krohn Traaseth (Innovasjon Norge), Jens Ulltveit-Moe (Umoe), Geir Ove Ystmark (Sjømat Norge), Arne Krokan (NTNU), Unni Steinsmo (tidl SINTEF), Gaute Lenvik (NHO Mat og Drikke), Lasse Hansen (KS) og studentleder Pål Adrian Clausen Ryen er vårt nye RSA, og de var helt klart klare for å utfordre oss og løfte oss opp og frem. Det ble et utrolig inspirerende første møte, der vi både fikk ufiltrerte utenfrablikk, høye ambisjoner på våre vegne og konkrete utfordringer og råd.

Og en sak var rådet klare på: Hold fanen høyt og våg å både tenke stort og sette høye mål. Forventningene til oss og vårt bidrag i de omstillingene vi står overfor var meget høye. Og dermed er forventningene til vår leverings- og utviklingskraft tilsvarende høye. Og med denne heiagjengen i ryggen har sjansene våre for å lykkes fått ny vind i seilene.

Fremover skal vi få innspill til vårt arbeid med blant annet utdanningsporteføljen, innovasjon og entreprenørskap, digitalisering, møteplasser og nye arenaer og nye muligheter for samarbeid med arbeids- og næringsliv. Jeg ønsker å åpne opp for å bli utfordret der RSA ser muligheter vi ikke ser. Er det noe du mener vi bør få innspill på? Tips oss!

PS Tusen takk til Gutta på Ås, som ga en herlig presentasjon av sin studentbedrift: Verdens kuleste food-truck!