Nettsider, app, facebook eller spill – hvordan påvirke sunne valg?

Gro Steine, Leder for Matsatsingen ved NMBU

17.02.14 shutterstock_126187640

“Hvordan kommunisere hvilken mat som er god for helsa?” Det var tema da NMBUs forskningsprosjekt “Matinntakets økologi” 11 og 12. februar arrangerte en workshop ved Senter for grunnforskning ved Det norske Vitenskaps-Akademiet. Kommunikasjon av sunn mat opptar både industri, forskere, og myndigheter. Vi vil jo alle at flere spiser sunnere. Spørsmålet er: Hvordan skal vi få folk til å gjøre det?

Workshopen samlet forskere fra Norge, Danmark, Nederland, representanter fra matindustrien samt studenter fra ulike studiesteder og studieretninger.
Forskere fra blant annet NMBU, Nofima, Sifo, Århus universitetet og Wageningen Universitet, deltakere fra matindustrien og studenter konkurrerte om å finne den beste måten å kommunisere helseriktig mat på. Gruppearbeidene ble presentert for en jury. Den besto av Ellen Margrethe Hovland (Animalia), Bård Kulseng (overlege ved St. Olavs hospital) og undertegnende. Det skulle kåres en vinner og en nummer to.

Følgende seks gode forslag ble presenter med maks 5 minutter til hver gruppe:
•    Kommunikasjon rettet mot barn, nudging (forsiktig “dytt”). App/spill for barn mellom 3-10 år med mål om å få barn til å smake på flere ulike matvarer gjentatte ganger.
•    Reklame – My basket.com. App som kan lastes ned på telefonen eller på handlekurven. Gir deg tips til sunne oppskrifter og har personlig oppdatering.
•    Brusflasker som har som mål å informere kundene når sukkerinntaket blir for høyt.
•    The Norwegian year of Matglede: relax and enjoy your food. Matlagingskurs rettet mot familier. Informasjonskampanjer og matlagingskurs lokalt.
•    Nøkkelhullet – «New keys to the keyhole». Kampanje rettet mot ulike grupper som i dag ikke er oppmerksomme på nøkkelhullmerkingen. Kommunikasjonen ville for eksempel være en film rettet mot innvandrerkvinner
•    FaceFood, your survival kit – facebook-gruppe for studenter, drevet av studenter. Starter med oppskrifter, tips, spørsmål og svar som studentene deler med hverandre.

Å sitte i juryen var spennende. Deltakerne kom med utrolig mange gode forslag som absolutt har potensialet til å utvikles videre, og det var ingen lett oppgave å kåre en vinner. Vinnerforslaget skulle ha et potensial i Norge, det skulle være kreativt, ha en wow-faktor og i tillegg kunne føre til en endring.

Vinneren ble gruppa som lanserte app/spill for barn for å få de til å spise mer variert og prøve nye matvarer. Dette er en måte å få engasjert barn i valg av mat og motivere dem til å prøve flere matvarer. App’en kan også påvirke foreldrenes valg av mat – nesten som Miljøagentene (Blekkulf).

På en god andreplass kom FaceFood – med gode råd til studenter som har flyttet hjemmefra og som for første gang i livet må planlegge matinnkjøp og lage mat på egenhånd.

Begge de to beste forslagene kan absolutt ha potensial til å bli tatt videre. Så kanskje dere snart kan laste ned spill-app til ungene og studenter kan får tips til matlaging på Facebook?

Takk til Marije Oostindjer og Bjørg Egelandsdal ved NMBU for to interessante dager!