Ha en antioksidantrik høst!

Siv Fagertun Remberg, forsker, Institutt for plantefag, NMBU

kål

Jeg har fått dilla på rå poteter. Igjen. Sist var jeg tenåring, og kjellerlukten som slo imot meg da jeg åpnet kjellerdøren, fikk tennene mine til å løpe i vann bare ved tanken av å knaske i meg tre-fire rå poteter. Det var den gangen jeg også hadde dilla på å stå på hodet oppetter den samme kjellerdøren. Høres nesten helt skrullete ut. Men nå har det skjedd igjen. Da de startet med å pusse opp 1. etasje i bygningen jeg jobber i på forsommeren, våknet dette samme kicket etter rå poteter. Lukten av murpuss som slo imot meg da jeg åpnet døra inn til bygningen fikk tennene mine til å løpe i vann. Merkelig hvordan lukter bringer frem minner og higen etter en bestemt smak.

Siden forsommeren har matpakken min bestått av diverse rå rotgrønnsaker. Jeg har skrellet meg to poteter et par ganger om dagen. Og denne merkelige vanen har smittet over på barna mine.

Det er jo absolutt ikke det verste som kan skje. Faktisk så er det godt for meg. Grønnsaker i tillegg til frukt og bær inneholder mye sunne stoffer som man skal spise hver dag, ja, faktisk “5 om dagen”! At disse produktene er sunne, er det ikke tvil om, og blant alle de sunne stoffene er det kanskje antioksidanter som de fleste har hørt om.

Vitaminer er det også massevis av i visse typer, og glukosinolater er sunne stoffer som finnes i ulike kålvekster. Myndighetene anbefaler at vi spiser minst 5 om dagen, helst variert. Og man trenger ikke bare spise de i rå tilstand. En kan også regne bearbeidede produkter, så det burde være ganske enkelt å klare 5 om dagen.

Så hva venter du på? Nyt dine 5 om dagen!

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.