Om jungelbloggerne

Vi er tre entusiastiske NMBU-stipendiater som forsker på tropisk økologi.

Yennie K. Bredinyennie.bredin@nmbu.no:
I denne bloggen får vi følge med Yennie til Amazonas og en type flomskog kjent som Várzea. Várzea skogen er en type skog som skifter mellom et terrestrisk og et akvatisk stadium under årets tørke og regn periode når Amasonfloden oversvømmer skogen. I sitt prosjekt utforsker Yennie sammenhengene mellom skogstruktur og karbonlagring i disse unike skogene for å forstå hvordan Várzea bidrar til det globale klima.

Fra 2012 til og med 2015 jobbet Yennie i Norsk institutt for naturforskning (NINA). Der utforsket hun interaksjonene mellom samfunn og natur. Yennie har en bachelor og master i økologi og naturforvaltning, med fordypning i tropisk økologi, fra NMBU.

Miguel Muñoz Mazónmiguel.munoz.mazon@nmbu.no:
Miguel har en bachelor grad i biologi med spesialisering innen økologi ifra det Autonome Universitetet i Madrid (UAM). Da Miguel studerte på UAM interesserte han seg for skogsøkologi og studerte økosystemer i både tempererte- og Middelhavsklima.

Slik som fugler gjør om sommeren (i hvert fall i den nordlige del av kloden) dro Miguel nordover til Nederlandene hvor han tok en master i Skog og Naturvern (Forest and Nature Conservation) på Universitetet i Wageningen. Miguels opphold i Nederlandene gav han mulighet å jobbe med tropiske skoger og dess folk for første gang.

Paradoksalt kom Miguels lyst til å jobbe i tropene å føre ham enda lenger nordover, til Norge, hvor han i dag jobber med et prosjekt om vegetasjonsutbredelsen langs en høydegradient i Costa Rica. I sitt PhD-prosjekt utforsker Miguel hvordan forstyrrelser påvirker planters utbredelse i Costa Ricas fjell for å forstå hvordan forstyrrelser kan brukes innen forvaltning av sårbare arter i et fremtidig varmere klima.

Om Thomas C Sawe
Thomas er interessert i interaksjonene mellom dyr, planter og deres miljø. I sitt doktorgradsprosjekt utforsker Thomas samspillet mellom skog, mangfoldet av pollinatorer og avlinger i Tanzania. Thomas jobber hovedsakelig med agroforestry-systemer, altså skog på jordbruksarealer. Han arbeider i områdene rundt Mt Kilimanjaro og Mt Meru i Kilimanjaro og Arusha. Der studerer han effektene av skogdekke og pollinerende insekter på produksjon av kaffe og andre avlinger.

Før han startet med sine doktorgradsstudier jobbet Thomas som forsker ved Tanzania Forestry Research Institute (TAFORI). Der jobbet han hovedsakelig med restaureringsøkologi, biodiversitet og treforedling i Tanzanias sørlige høyland og kystskoger. Han har også jobbet i Miombo-skogene som dominerer Afrikas vegetasjon sør for Sahara. Der har han evaluert degradering og beregnet utslippene av karbondioksid fra disse skogene. Thomas har en bachelor og master i skogfag, med fordypning i biologi, fra Sokoine University of Agriculture (SUA) i Morogoro Tanzania.