Hva er det farligste rovdyret i hagen? Finn det ut selv med et marihøneeksperiment!

Tekst og foto: Rannveig M. Jacobsen

Er sjakkbrettmarihøna det farligste rovdyret i hagen?

Det finnes noen insekter som nesten alle liker, slik som marihøna. De fleste synes marihøner er søte biller med pene farger. Selv om mange også vet at de er nyttige å ha i hagen siden de spiser bladlus, så er det nok ikke mange som har sett nøye etter hvordan en marihøne spiser bladlus. Marihøner er faktisk glupske, nådeløse rovdyr! Både som larver og voksne hiver de innpå med bladlus, som om det skulle være hamburgere fra et gatekjøkken. Og godt er det, for bladlus formerer seg i en forrykende fart, de driver faktisk med kloning. Store deler av livet bruker de på kun å spise og å produsere nye kloner av seg selv. Men ta det med ro – om du ikke sprøyter plantene dine fulle av gift vil marihønene fort finne veien dit, og i løpet av sine liv spiser hver marihøne oppimot 5000 bladlus! Akkurat hvor mye hver marihøne spiser varierer nok fra individ til individ, og kanskje er det slik at noen arter spiser mer enn andre? Det kan til og med være forskjell på bladlusene – kanskje noen arter bladlus smaker bedre enn andre?

Dette kan du teste selv, akkurat som jeg og studentene mine gjorde på feltkurs i zoologi! Hvis du har lest det forrige blogginnlegget mitt så vet du at vi satte opp eksperimenter for å teste matpreferansene til larver. På samme måte satte vi også opp eksperimenter for å teste matpreferansene til marihøner! Det du trenger til eksperimentet er;

• Mange marihøner av samme art (samme mønster på dekkvingene)
  • Mange beholdere til å putte en og en marihøne i (husk luftehull)
  • Mange bladlus av forskjellige arter (forskjellige farger)

Vi fant veldig mange sjakkbrettmarihøner, og vi fikk tak i grønne, grå, svarte og brune bladlus fra forskjellige planter. Da kunne vi lage forskjellige behandlinger, med flere gjentak av hver behandling (slik at resultatene ble mindre avhengige av dagsformen til hver enkelt marihøne).

Eksperiment 1 (fire behandlinger gjentatt fem ganger):

1. Fem marihøner i hver sin beholder med 5 grønne bladlus
  2. Fem marihøner i hver sin beholder med 5 grå bladlus
  3. Fem marihøner i hver sin beholder med 5 svarte bladlus
  4. Fem marihøner i hver sin beholder med 5 brune bladlus
Eksperiment 1: Sjakkbrettmarihøner og ulike bladlus kombinert i petriskåler.

Eksperiment 1 er en test av hvorvidt sjakkbrettmarihøne spiser mer av noen typer bladlus enn andre. I tillegg fant vi nok av en del andre marihønearter til å teste om noen marihøner spiser mer enn andre i eksperiment 2. Da tilbys altså de forskjellige marihønene samme type bladlus, og så sjekker vi hvilken art som gjennomsnittlig spiser flest bladlus.

Eksperiment 2 (fire behandlinger gjentatt fire ganger):

1. Fire sjakkbrettmarihøner i hver sin beholder med 10 grønne bladlus
  2. Fire 7-prikkede marihøner i hver sin beholder med 10 grønne bladlus
  3. Fire 2-prikkede marihøner i hver sin beholder med 10 grønne bladlus
  4. Fire 14-prikkede marihøner i hver sin beholder med 10 grønne bladlus
Eksperiment 2: Fire forskjellige marihønearter og masse grønne bladlus kombinert i petriskåler.

Før vi slapp bladlusene oppi sammen med marihønene, lot vi marihønene vi hadde fanget stå uten mat over natta, slik at alle var like sultne. Så begynte vi fôringen dagen etter, og lot marihønene få god tid på seg til å spise så mye de ville. Etter 6 timer regnet vi med at marihønene hadde stappet i seg det de klarte, så da telte vi hvor mange bladlus som var igjen i hver beholder.

Resultatet for eksperiment 1 var altså hvor mange bladlus sjakkbrettmarihønene spiste i gjennomsnitt av de ulike typene;

Mgraf 1

Grønne bladlus var tydeligvis favoritten! I gjennomsnitt spiste sjakkbrettmarihønene 3 av de 5 grønne bladlusene de ble tilbudt, mens av de brune bladlusene spiste de i gjennomsnitt mindre enn 1! De grønne bladlusene ble funnet på en rosebusk, mens de brune satt på en furukvist. Kanskje setter furu en besk smak på bladlusene?

Resultatet for eksperiment 2 var hvor mange grønne bladlus hver av de fire ulike marihøneartene spiste i gjennomsnitt;

Mgraf 2

De 7-prikkede marihønene spiste i gjennomsnitt litt over 8 bladlus av maks 10, mens sjakkbrettmarihønene kun klarte litt over 3 bladlus i snitt. 7-prikket marihøne er altså den mest glupske av disse fire artene, noe som ikke er så rart siden den også er den største. Både 2-prikket og 14-prikket marihøne ser ut til å spise flere bladlus enn sjakkbrettmarihøna, men på den annen side så fant vi mange flere sjakkbrettmarihøner, så samlet sett kan det godt være at de gjør en større innsats i hagen din allikevel.

Interesserte studenter observerer ivrig glupske marihøner under lupen.

Konklusjonen vår ble at det er tydelige forskjeller mellom marihøner når det gjelder spisekapasitet, og at marihøner tydeligvis liker noen bladlus bedre enn andre. Det er nok større forskjeller på bladlusene enn fargen, og det er vanskelig å si akkurat hva som gjorde at grønne bladlus var favoritten, mens brune bladlus var pyton. Men det er iallfall tydelig at marihønene, og larvene i forrige blogginnlegg, har klare matpreferanser – akkurat som oss!

Du kan se og høre mer om marihøneksperimentet her og her.