Hjelp jeg fryser!

Tone Birkemoe

Kudleshutterstock_165415274shutterstock_71506201MaurIs

Det har vært kaldt i Karasjok i det siste. Temperaturer ned mot 40 grader. Bussene stopper å kjøre, barna får fri fra skolen. Renovasjonen utsettes. Men hva er egentlig 40 minusgrader for dem som aldri har forsøkt å holde varmen? For insektene som for lengst har «tatt vinteren» og ikke leer på et fotledd før våren nærmer seg? Vel, det avhenger av hvilken strategi de har satset på og hvilken kulde de er innstilt på å takle.

På vår nordlige halvkule satser de fleste insekter på frostvæskeproduksjon. Disse dyrene tåler ikke å fryse. De må for all del sørge for at det ikke dannes is inni kroppen. Skulle det skje, er det «game over». Men flere insekter er gode til å produsere frostvæske og de beste kan klare temperaturer under 40 kalde.

De virkelige kuldehardhausene har imidlertid en litt annen strategi. De gir opp frostsikringen allerede tidlig på vinteren og lar seg gjennomfryse utenfor cellene på en kontrollert måte. De lager egne stoffer som beskytter i fryseprosessen. Dette gir mulighet for å overleve helt ned mot 60 kuldegrader. Det er derfor ikke rart at de fleste arktiske insektene har satset på denne strategien.  Det eneste insektet på det antarktiske kontinentet, en liten vingeløs fjærmygg, gjør det samme. Men de virkelige lave temperaturene vil denne fjærmyggen ikke vite noe av. Den graver seg ned på steder der det slettes ikke er så kaldt, og takler faktisk ikke mer enn minus 15. Det trenger den heller ikke, for det er sjelden mer enn minus 7 der den bor.

Vinterens temperaturer i Karasjok bør ikke være noe problem for hverken de frysetilpassede dyra eller de som satser på frostvæskeproduksjon. De har sikret seg for temperaturer de vanligvis vil oppleve. Vi sitter inne, insektene ligger under snøen. Vi gjør alle det beste ut av situasjonen.

Mer informasjon om hvordan insekter overlever vinteren kan du finne her.