På tide å bestille sommerens (bie)hotell?

Skrevet av Tone Birkemoe. Alle bilder er fra Shutterstock.

Bihotellet er åpent. Velkommen!

Den virkelige flotte hagen blomstrer hele sommeren. Når noen visner tar andre over. Blomstene er vakre, de gir oss en følelse av harmoni og ro. Og det er ikke bare store villahager som blomstrer. Verandaer, bakgårder, hytter, takterrasser – ja til og med vegger – fylles med blomster.

Rundt blomstene svirrer det insekter. Det er humler, ville bier, fluer og sommerfugler for å nevne noen. For hagene er ikke bare vakre, de er også en gourmetbutikk, eller restaurant om du vil. Herlig, søt nektar produseres i mengder for de som har lange nok tunger til å slurpe den opp. Og pollen – en skikkelig protein-snack – er velegnet til å fôre opp biebarn.

De fleste insekter er ferdig med barneomsorgen i det eggene legges. Men noen har gjort seg uunnværlige for barna sine: de mater dem helt til de blir voksne. Dette byr på utfordringer, for barna må både ha hjem og næring. Ville bier er en slik gruppe – og det finnes omkring 200 arter av disse i Norge. Og hver eneste bielarve trenger et hjem. Noen liker små hull i jorda, andre foretrekker gamle billehull i trestokker eller fjorårets plantestengler. Disse insektene vil ha pollen og nektar – og besøker gjerne våre gourmet-butikker – som leverer varer hele sommeren igjennom.

Det er her biehotellene kommer inn. For hvor skal biebarna bo? I våre veldresserte hager med glitrende restaurant-tilbud mangler det skikkelige biehjem – det vil si små hulrom der biene kan krabbe inn og legge eggene sine og hvor larvene kan vokse opp mens de blir fôret av mor. For å bøte på dette kan du kjøpe biehoteller: rekkehus, høyhus, en liten stue – eller lage noen selv. Bokser med hull av ulike størrelser. Og biene flytter inn. Forskere har lenge benyttete seg av disse «hotell-tjenestene» for å finne ut hvilke bier som bor hvor. Tilrettelagte bladskjærebiehoteller i Nord-Amerika brukes også med suksess for å øke produksjon av alfalfa-frø. Ja hotellene får gjester, men det er ikke bare idyll. Når mange biefamilier bor tett sammen blir de et lett synlig matfat for de som utnytter dem. Så,  «barnedødligheten» på hotellet øker sammenlignet med i naturlige hjem som ligger mer spredd ut. Men totalt sett blir det nok flere bier allikevel, for de naturlig hjemmene er få.

Et biehjem.
Hvert rør er et hjem

Humler liker hagene våre, men IKKE biehoteller. De trenger noe større. For her er det ikke bare en mor med et lite antall barn, men en mor og hennes 30-400 barn som både er voksne døtre og larver. Sånn sett minner humlene om honningbier som vi holder i bikuber rundt om i Norge. Foreningen «La Humla Suse» har gode oppskrifter på hus til humler, såkalte humlekasser. En humlekasse høres litt mindre luksuriøst ut enn et biehotell, men egentlig er det omvendt. EN kasse til EN humlekoloni. Enebolig for den utvidede familien med andre ord. Humler er ekstra viktige i Norge, og skal vi tro en relativt fersk rapport kan Norge faktisk bli et tilfluktsland for humlenes klimaflyktninger i fremtiden – når sydligere deler av Europa blir for varme.

Hotellivet er ikke for alle. De meste «sære» bieartene er ikke først i resepsjonen for å sjekke inn. De gir heller ikke restauranttilbudet vårt terningkast 6. Men biehotell og humlekasser er bra for noen vanlige arter og kan bidra til økt frukt og bærproduksjon i hagen, og forhåpentligvis til neste års blomsterprakt. Og det er alltid godt å se på andre jobbe når man selv slapper av. Så sett opp hus og hoteller og la deg fascinere av disse flittige og aktive dyrene. Og tenk på hvordan du kan gjøre det enda bedre for dem. Kanskje kan din hage-restaurant tilby noe ekstra godt til neste år?

Pioner tilbyr god mat for bier og humler