Muligheter for talentene – universitetenes fremtid

talentsatsingNMBUs talentsatsing er på vingene!

I over tusen år har universitetene vært toneangivende i samfunnet, med utvikling av ny kunnskap, med utdanning av kandidater, med grensesprengende forskning, som uavhengige voktere av fri tenkning og grunnleggende verdier. Kan universitetene beholde og utvikle denne rollen? Det vil åpenbart avhenge av mange ting, men en av dem er denne:

Vi må greie å tiltrekke oss, beholde og gi de beste utviklingsmuligheter til de beste hodene!

I dag er det svært vanskelig å få en karriere i akademia. De fleste må regne med mange år i midlertidige stillinger, stor usikkerhet og knivskarp konkurranse. Konkurransen tror jeg mange kan leve med, meg bekjent er det mange med velutviklet konkurransegen blant universitetsansatte. De dårlige karrieremulighetene for de store talentene er selvsagt et problem for talentene, men aller mest er det et stort problem for universitetene. «There’s a war on talent» i dagens samfunn, og universitetene må hevde seg bedre i denne kampen. Vi må gi talentene muligheter, slik at de velger oss!

Da er det en stor glede for meg å kunne erklære NMBUs talentsatsing for lansert. I dag hadde vi oppstart, med samling for de første ni fabelaktige utvalgte, som du kan bli nærmere kjent med her. For et knippe med spennende folk det er blitt! Det var en fryd å lytte til deres tanker, og en glede å få bidra til deres fremgang. Dette kommer det til å gnistre av!

Les mer om vår satsing på Fremragende forskning og utdanning og vår Talentsatsing på våre nettsider.

1 kommentar

1. Fine målsettinger, men ledelsen må jobbe med strategiene. En av dem er å få basiskunnskaper innen kvalitetssikring slik at noen av forutsetningene for en bærekraftig kvalitetsstyring er til stede. :o))

Svar