Stay Skeptisk

Vitenskapelige sannheter er både virkelige og sosialt konstruerte

Illustration by Knut Løvås, knutlvas@gmail.com

Written by Morten Jerven, Professor at Noragric

Min forrige spalte i Kron og Mynt (Klassekampen) gav meg mange leserbrev (Falsk Forskning, Klassekampen, 12. april, 2017). Og ikke fra de som jeg anser som mine umiddelbare kampbrødre og -søstre i kampen for ett bedre samfunn. Jeg fikk fanmail fra klimafornektere og homeopater. Jeg savnet månelandingsfornektere og andre artige medlemmer av vårt meningspluralistiske samfunn, men håper å hanke inn resten denne uka.

Om vi møter det som har blitt sett på som på ett angrep mot vitenskapen med henvisning til at vi har fagfellevurdering, og at derfor er det som er publisert er sant, så går vi rett i fella. Vi vet at etterspørselen etter de rette svarene er sterk, og det er mange som har tatt snarveier til å finne det rette svaret.

Kanskje var det uklokt å vise fram buken midt i striden? Jeg aksepterer ikke at The Donald er en postmodernist, men som min gode kollega Ola Westengen (Klassekampen, 24.04) foreslår er det nok mulig at hans «onde tvilling er en venstreorientert forsker med postmodernistisk forankring». Den tvillingen møter jeg i mitt daglige virke, og det var motiverende grunnene til at jeg skrev spalta.

Det er overraskende lett å opprettholde den meningen man allerede har. På akademisk heter det «confirmation bias». Tror man at det er utlendinger som begår kriminalitet så nikker man gjenkjennende hver gang man ser ordene «utenlandsk opprinnelse» i en avisartikkel, mens man ignorere historiene der gjerningsmannen var norsk.

Menneskers svakhet ble demonstrert av en gruppe forskere ved Forskere ved Yale i et eksperimentelt studie. De spurte republikanere om det var sant at underskuddet økte i løpet av Clinton-administrasjonen, og spurte demokrater om inflasjonen steg under Reagan. Republikanere svarte at underskuddet økte i løpet av Clinton-administrasjonen, mens demokraten mente at inflasjonen steg under Reagan. Begge påstandene er faktiske feil – men deltakerne var mer opptatt av å bekrefte sitt eget verdensbilde enn hva som var riktig.

Men med så kom eksperimentets andre del. Forskerne spurte en gang til, men denne gangen fikk deltagerne penger hvis de svarte riktig. Da endret svarene seg. Så det vister seg at folk kan skille fakta fra fiksjon – men bare når får betalt for det.

Løsningen er å forbli skeptisk særlig når forskningsfunnene passer med ens egne fordommer. De som ikke tror på menneskeskapte klimaendringer burde oppsøke 98 prosent av forskningen som faktisk forteller dem at de tar feil. Men det gjør de ikke. De lager i stedet enn nettside der de samler på alle små smuler og halmstrå som kan tilsi at det har rett.

Min favoritt svenskevits er den om svensken på biltur i Norge som hørte en alarm på trafikknyhetene om en bil som kom i feil kjørefelt på motorveien, og utbrøt «EN BIL! Hva prater om, det er jo tusenvis av dem her!». En psykotisk tro på at en sjøl har rett, og verden har tatt feil er vanskelig å bryte ned. Forskning på individer som tror at vaksinasjoner er ett onde viser at når man prøver å legge fram objektiv informasjon og overbevise, så skjer det motsatte. Overbevisningen hardnes når den blir utfordret. I samfunnsforskningen vet vi utrolig lite om hva som skal til for å overbevise folk. Man kan sammenligne overbevisninger med glassvegger. Noen har alltid syntes at homoseksualitet er det verste på jord, inntil de en dag får ett barn med en annen legning, og så etter litt fordøyelse skjønner de at de har holdt tatt gruelig feil i hele sitt liv. Glassveggene er harde inntil de knuser, og da finnes de ikke mer.

Mitt hypotetiske favoritt slagord i marsjen for vitenskapen ville vært “Science is both real and socially constructed“. Jeg tror det er viktig at vi skjønner at sannhet er sosialt skapt, fordi det gir oss ett bedre spillerom for å stå opp for ting man mener er riktig. Politisk korrekthet har vært i hardt vær lenge, og i Norge sitter politisk ukorrekthet i regjering. Økonomer vet at mennesker bare oppfører seg pent fordi det forventes av dem. God oppførsel  og konformitet må gjenskapes hver dag, og fremmedfiendtlige i regjering underbygger dette daglig. Nettopp fordi det politisk korrekte er skapt, bør det styrkes. Hva som er korrekt er det ikke alltid forskningen som forteller oss, og bruker vi den som plattform i denne kampen er det mulig at den svekkes i stedet for å styrkes.

First published in the Norwegian daily, Klassekampen.

Morten Jerven is a Professor at the Department of International Environment and Development Studies at NMBU. He works mainly within the themes of Global Change and International Relations. He has a monthly column in the Norwegian daily newspaper Klassekampen and a bimonthly column in Bistandsaktuelt.