Kjære alle nye studenter!

I dag har jeg den glede å ønske et nytt kull av studenter velkommen til NMBU under en stor immatrikuleringsseremoni på Aud Max, Campus Ås.

Dere er de første studentene som immatrikuleres på NMBU, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, som ble dannet 01.01.2014 da Norges Veterinærhøgskole og Universitetet for miljø- og biovitenskap fusjonerte.

To sterke institusjoner, med lang historie og stolte tradisjoner, har dannet et nytt og fremtidsrettet universitet der vi bringer med oss alt det gode vi står for videre.

Derfor er det med stor ydmykhet vi i dag starter en ny immatrikuleringstradisjon for NMBU, med én felles seremoni, bygget på ærverdige tradisjoner på Adamstuen og på Ås.

Jeg skal ikke røpe altfor mye av det jeg skal si i immatrikuleringstalen min her på bloggen.

Men vi er så glade for å kunne ønske velkommen til et nytt kull med studenter, og vi er stolte over at dere har valgt NMBU som studiested.

Dere skal tilbringe noen av deres beste og viktigste år hos oss, og vi vil gjøre vårt beste for å møte forventningene deres.

Vi er inne i en periode med store muligheter for NMBU. Vi er gitt mulighet til å skape et helt nytt universitet.

Samfunnet gjør tidenes satsing på våre fagområder. I årene som kommer investeres mer enn 7 milliarder kroner på Campus Ås.

Det skal bygges 63.000m2 nybygg for å flytte veterinærmiljøene fra Adamstuen til Ås, nytt Senter for Husdyrforsøk er under bygging, og Urbygningen er under totalrehabilitering.

Dette er campusutvikling uten sidestykke i sektoren og vi gis virkelig muligheten til å utgjøre en forskjell.

NMBU har valgt visjonen «Kunnskap for livet». Våre fagområder er som skreddersydd inn mot mange av de store utfordringene samfunnet står overfor.

Utfordringer som å sikre nok trygg mat til en økende verdensbefolkning, løse de store miljøproblemene, finne frem til nye, kretsløpsbaserte løsninger, klima og fornybar energi, folke- og dyrehelse, bruk og vern av natur.

Vår forskning og utdanning vil bidra til løsninger som sikrer livsgrunnlaget for kommende generasjoner.

Ingen andre fagområder er så viktige for fremtiden som våre. Det er de studentene vi utdanner nå som i sine yrkesaktive liv skal bidra til å sikre vårt felles livsgrunnlag.

Jeg ønsker dere alt godt for studietiden ved NMBU. Dere er nå en viktig del av oss, og vi vil gjerne bli en viktig del av dere.

Gratulerer med dagen!

Immatrikulering2014

1. Hei!
    Gratulerer med dagen til dere også. Flott å være vitne til interessen for NMBU, fra mitt ståsted i bondelaget, arbeidende med klima og fornybar energi.

Mvh. Svein Guldal
    Prosjektleder for klima og energi
    Norges Bondelag

Svar

1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding!

Svar