Takk til alle dere unge som vil ta ansvar!

Som leder får jeg være med på mye. Jeg har innflytelse og makt, og får være med å forme fremtiden og gjøre en innsats for det jeg brenner for. Det er et stort privilegium. Jeg er på viktige arenaer og får ta avgjørelser sammen med personer i viktige posisjoner. Men de viktigste øyeblikkene for meg som leder er slike som det jeg fikk avslutte uken med i går, sammen med unge ledertalenter på seminar på Oscarsborg.

Jeg var invitert for å snakke om det å lede en stor offentlig virksomhet, om det å lede et universitet. Vi snakket om det å ha et viktig oppdrag. Vi snakket om å gløde for en mulighet til å ta ansvar for noe som er stort og viktig, for min del et universitet som er skreddersydd for å møte de store globale utfordringene og bidra til å sikre livsgrunnlaget på denne planeten. Vi snakket om hva som skal til for at unge mennesker av i dag, de som kalles generasjon Å, de siste med en reell mulighet til å få denne planeten på rett kjøl, til å makte å gjøre det de må i sine yrkesaktive liv. Vi snakket om utfordringer og muligheter i fremtiden, og det å ta det ansvaret og bli leder, å prøve å utgjøre en forskjell.

Vi snakket om behovet for å takle endringer, om samarbeid, kreativitet og nyskaping. Og vi snakket om å ha mot og selvtillit til å gå på de store oppgavene. Vi snakket om at mange unge mennesker i dag er usikre, stressa, deprimerte, og føler at de ikke er gode nok. Vi snakket om viktigheten av å se hverandre. Vi snakket om å tro på seg selv og stole på at man er bra nok, og å vite at ditt bidrag er viktig, uansett.

Vi snakket om det å stå i stormen som leder, og hvor mye det koster. Jeg fortalte om de øyeblikkene da det brister. De stilte kloke spørsmål som virkelig fikk meg til å tenke og reflektere.

Hvordan takler man all kritikken, når man er av de som bryr seg veldig om hvordan andre har det og hva andre mener?

Hvordan greier man å stole på at det man holder på med er riktig og tro på sitt eget oppdrag?

Hvordan greier man å holde de strategiske tankene oppe og følge sine egne prinsipper i en lederhverdag som ofte er hektisk, full av smått og stort og til tider kanskje kaotisk?

Til alle dere som var på Rotarys Young Leaders samling på Oscarsborg i går. Takk for at jeg fikk møte dere. Takk for alle de kloke spørsmålene og tankene. Takk for at dere vil ta lederansvar! Og til deg som kom til meg etterpå og fortalte din sterke historie. Tusen takk for at du gjorde det. Det betyr mye for meg. Du er sterk, og må tro på deg selv.

Kjære alle dere unge der ute, som brenner for noe, og som er villige til å ta et lederansvar. Ledelse er krevende, men det er også et stort privilegium å få lov å utgjøre en forskjell. Stå på! Dere må tro på hvor viktige dere og det dere gjør er. Dere skal forme fremtiden.