Foto: Håkon Sparre, NMBU

Nå kommer BygdeBike! Bysykler à la NMBU

Endelig får NMBU sin versjon av de populære bysykkelordningene! 19.4.2016, kl 15.00 lanseres Bygdebike på Ås stasjon, på selveste sykkeldagen i Ås. Bygdebike er ikke bare et flott miljøinitiativ, det er utviklet som en studentbedrift og er en ekte NMBU-miljøinnovasjon, kan det bli bedre?

Bygdebike2

NMBU har ambisjon om å være Norges ledende miljøuniversitet. Vi vil gjerne legge best mulig til rette for at våre ansatte og studenter kan reise kollektivt, og i 2015 var det over 200 ansatte og 1200 studenter som pendlet fra Oslo. I 2019, når veterinærmiljøene flytter til Ås, blir det mange fler. Samtidig ligger vi litt langt fra sentrum og togstasjon, og selv om det er hyppige bussruter på strekningen fra togstasjonen til Campus, er den ekstra tiden denne strekningen tar noe som lett kan gjøre at folk heller velger bilen.

Vi har også et ønske om å knytte sentrum og universitetet tettere sammen, og generelt legge til rette for det politiske målet om at befolkningsveksten i Akershus skal kunne skje uten økning i biltrafikken. Bygdebike-ordningen vil gjøre det enkelt å komme seg raskt mellom Ås sentrum og universitetsområdet, og ikke minst å bevege seg raskt rundt på vårt fantastiske, grønne og langstrakte Campus.

Vi har lenge ønsket oss en bysykkelordning, men det har vært vanskelig å få til, fordi markedet hos oss visstnok er for lite for reklamefinansiering. I mange år, og med flere forsøk, var svaret stadig at det ble for vanskelig, men det var til våre egne studenter kom på banen! I faget Studentbedrift kom idéen om Bygdebike, et enkelt og genialt konsept, som krever kun en smarttelefon, en app og registrering for å kunne benytte syklene. Emilie Midttveit Bollingberg, Jonatan Nordang Paz, David Ema og Åsa Haaland utviklet forretningsidéen om å kjøpe inn enkle sykler med app-baserte låser som de kalte «Bygdebike». Enda at eksempel på at NMBU har verdens beste studenter!

Syklene har spesielle låser, som åpnes og låses med en såkalt bitlock-app. Ved Bygdebikes parkering rett utenfor Ås stasjon kan du leie en sykkel, og det er mulig å parkere sykkelen i alle sykkelstativ på Campus NMBU. Du parkerer sykkelen, tar bilde av den og trykker på stopp i appen og så er du ferdig. Når du skal hjem på ettermiddagen, kan du gå inn i kartet på appen og finne den nærmeste sykkelen. Denne våren er det gratis å leie den første timen, så alle kan få prøve.

Dette er en unik sykkeldelingsordning, som passer perfekt utenfor de tettest befolkede områdene. Ordningen er enkel og ikke minst billigere enn andre bysykkelordninger. Konseptet var så godt at vi på NMBU virkelig øynet håp om at vi skulle få det til. Det samme tenkte Akershus fylkeskommune, som har støttet prosjektet med 320 000,- for å få på plass inntil 100 sykler. Det setter vi utrolig stor pris på! NMBU har prosjektlederansvar for Bygdebike og samarbeider med Ås kommune og Åspro. Vi håper ordningen blir en suksess, og at den sprer seg til andre områder!

Jeg er utrolig stolt av dette glitrende, miljø-, folkehelse- og studententrepresnørskapsprosjektet! Tusen takk til studentene Emilie Midttveit Bollingberg, Jonatan Nordang Paz, David Ema og Åsa Haaland, til NMBUs miljøkoordinator Lena Marie Kjøbli, som har fulgt opp på en fantastisk måte, og ikke minst til Akershus fylkeskommune for økonomisk støtte.

Det er laget en egen nettside med praktisk instruksjon i hvordan ordningen virker og svar på spørsmål knyttet til Bygdebike.

Les også intervju med studentene i ØB (2014) og besøk Bygdebikes egen Facebookside.