Kjære alle nye studenter!

Det er med stor glede, stolthet og ydmykhet jeg ønsker dere velkommen her i dag, på årets immatrikulering av nye studenter.

We are delighted to welcome you, and very honored that you have chosen to study at NMBU. You will spend some of your best and most important years here, and we will try hard to help you do exactly that.

NMBU’s motto is «Knowledge for life». Our academic fields are tailor-made to address the biggest global issues society is currently facing, such as securing sufficient safe and healthy food to an increasing population, solving environmental and climate challenges, finding new renewable energy sources, improving human and animal health, and moving towards sustainable use and conservation of nature.

Vår forskning og utdanning vil bidra til løsninger som sikrer livsgrunnlaget for kommende generasjoner. Det er med god grunn at samfunnet investerer 8-9 milliarder kroner her på Campus Ås, en satsing uten sidestykke i sektoren: Alle forventer at vi skal utgjøre en forskjell.

Ingen andre fagområder er så viktige for fremtiden som våre. Det er dere som vi utdanner nå, dere som står her i dag, som i deres yrkesaktive liv skal bidra til å løse alle de store utfordringene verden står overfor.

Dere er Generasjon Å – den siste generasjonen som virkelig har mulighet til å ta tak i de utfordringene vi står overfor.

Håpet ligger i at vi skal kunne gi dere det faglige grunnlaget dere trenger. Når dere forlater oss er dere eksperter, men samtidig lagspillere, dere kan tenke og jobbe på tvers av fagområder, og dere er trent i å finne nye løsninger, være nysgjerrige og dristige, og ikke minst: Dere har utviklet dere som mennesker.

Dere er nå en del av oss, av NMBU, et unikt samfunn av dyktige, dedikerte ansatte og studenter. Vi brenner for utdanning, forskning, formidling og innovasjon, og vi ønsker å gi dere et best mulig utgangspunkt, for deres karrierer og yrkesliv, men også i livet for øvrig.

NMBU skal være et godt sted å arbeide og studere. Vi skal kjennetegnes av høy studiekvalitet. Dette er noe vi skaper sammen med dere. Vi vil gi dere spennende faglige utfordringer og forventer at dere jobber hardt med studiene.

Det er du som er i førersetet i din egen læring, og det er din egen innsats som avgjør om du lykkes og hvor langt du kan nå. Vi ønsker oss engasjerte og kritiske studenter. Studenter som vil noe. Du har det som skal til. Sikt høyt. Ikke la sjansen gå fra deg.

You are enrolled today as students, and are now officially members of our academic community. This is something I want to emphasize. Allow your membership to play a central role in your student life by accepting both the privileges and responsibilities.

Contribute to the academic community through active participation and engagement. Students’ voices are heard at NMBU, and students’ contributions to the development and leadership of the university make us better.

At NMBU, students and staff from more than a hundred different countries and nations meet. With almost 20% international students, NMBU is the most international university in Norway, something we take great pride in.

We have strong traditions for academic collaboration with universities all over the world.

Our international Campus creates exciting cultural, professional and personal encounters. Our alumni take with them more than knowledge and a degree when they leave NMBU: ideas, perspectives, inspiration, culture, and friendships. These are the true bridges between cultures and countries.

Mangfold er noe som preger livet ved vårt Universitet. Et mangfold av fag, av bakgrunner, interesser, kulturer, tradisjoner. Mangfold, takhøyde, respekt og nysgjerrighet er viktige drivkrefter i det akademiske samfunnet.

Vi har valgt å symbolisere mangfoldet her i dag med roser i alle slags farger. På scenen bak meg står godt over 1000 roser, en til hver av dere nye studenter. Jeg gleder meg til å ta hver enkelt av dere i hånden og ønske dere velkommen med en rose.

In addition to a rose, each student will receive a uniquely numbered art print created by Ingvild Fossheim, a recent graduate of the Landscape Architecture program. There were only 1350 prints produced specifically for new NMBU students.

In the art print, the artist weaves together symbols from both campuses. These symbols include branches from the iconic Oak Tree in Ås, the triangle-shaped windows of Adamstuen’s main building and fragments of the NMBU logo. When woven together, the images symbolize cohesiveness at our university. Overlaid are roses in grayscale, representing diversity.

Studentlivet er krevende men også utrolig morsomt. Dere vil møte spennende tradisjoner og oppleve å bli del av vårt sagnomsuste studentmiljø, både på Ås og på Adamstuen. Vi er opptatt av at studentlivet, med alle dets tradisjoner, seremonier og kulturer skal blomstre.

I strongly encourage all of you to actively participate in the student community, at the Student Society (Samfunnet), in student parliament and other organizations and clubs. It is important to have fun, it is important to cultivate friendships, it is a privilege to be part of an active and creative student community.

Take this opportunity! Take time to practice new languages, experience other cultures and traditions, and taste different foods. This is also an important part of your education, so please participate and work to find a good balance between work and play right from the start.

Og i all deres harde jobbing som studenter, ikke undervurder viktigheten av å få venner, og å være en venn for andre. Få alle med. Ta vare på hverandre, se hverandre, vær der for hverandre.

Jeg ønsker dere alt godt for studietiden ved NMBU.
Dere er nå en viktig del av oss, og vi vil gjerne bli en viktig del av dere.

Gratulerer med dagen! Congratulations and welcome!