Velkommen som borger av NMBU!

Kjære nye NMBU-borger. Takk for at du har valgt oss. Velkommen til fellesskapet vårt.

Som rektor er en av mine desiderte favorittoppgaver å ta imot nye studenter. Jeg blir like stolt, ydmyk og glad hvert år over å ta imot dem som har valgt NMBU som stedet de skal tilbringe denne viktige perioden i livet sitt.

Foran deg ligger en oppdagelsesreise hvor du vil få ny kunnskap og nye perspektiver. NMBU kommer til å sette preg på deg, både faglig og personlig.

Også menneskene du vil møte de neste årene, kommer til å forme deg: Professorene og veilederne du skal samarbeide med, folkene i administrasjonen som skal gjøre sitt beste for at du skal finne deg til rette og ikke minst alle medstudentene og vennene du vil få her i NMBUs mange fantastiske fellesskap.

Samtidig kommer du til å sette ditt preg på NMBU. Fagene, miljøet, og menneskene vil også bli formet av dine tanker, dine spørsmål og din stemme.

Ved NMBU legger vi stor vekt på fellesskap, og det gjør vi på flere måter.

For det første gjennom vår overordnede satsing, som er å gjøre en felles innsats for en bærekraftig framtid. Vi har en kombinasjon av fag som gjør oss skreddersydd til å løse FNs bærekraftsmål. Du vil få muligheten til å delta i denne satsingen. Det betyr blant annet at vi ikke bare ønsker å gi deg en utdanning av høy kvalitet. Vi ønsker også at våre kandidater skal være reflekterte og kompetente samfunnsdeltagere og at de skal kunne bidra til verdens utvikling med et bærekraftig tankesett.

Det er med god grunn at samfunnet investerer 8-9 milliarder kroner her på Campus Ås. Vår forskning og utdanning vil bidra til å sikre livsgrunnlaget for kommende generasjoner. Vi skal utvikle kunnskap som gjør oss mennesker i stand til å ta kloke valg på vegne av fellesskapet. Alle forventer at vi skal utgjøre en forskjell. Og det gjør vi. Jeg er glad for at dere har valgt å bidra i dette viktige arbeidet.

For det andre betyr fellesskap for oss også at vi er internasjonale. NMBU er Norges mest internasjonale universitet. Her møtes studenter og ansatte fra over hundre land. Vi har lange og sterke tradisjoner for vitenskapelig samarbeid med universiteter over hele verden. Vi er veldig stolte av vår internasjonale profil. Og jeg tror ikke minst at dette er noe som er med på å kvalifisere oss til å løse verdens store utfordringer.

I et internasjonalt miljø blir vi eksponert for et mangfold av synspunkter og erfaringer. Det gjør oss i stand til å tenke nye tanker. Det utvider horisontene våre, både på det personlige plan og som organisasjon.

For det tredje betyr fellesskap også at vi tar vare på hverandre her ved NMBU. I løpet av årene dine her ved NMBU og i ÅS, vil du møte spennende tradisjoner og oppleve å bli del av vårt sagnomsuste studentmiljø, både på Ås og på Adamstuen.

Vi er opptatt av at dette studentlivet skal blomstre, med sitt mangfold, sine tradisjoner og kulturer. Jeg vil sterkt oppfordre deg til å ta del i det. Ha det moro. Inviter nye mennesker inn i livet ditt. Åpne opp for nye erfaringer. Og ikke minst: vær en venn.

I vår ble studentenes helse- og trivselsundersøkelse gjennomført. Ferske tall viser at nær hver tredje student sliter med ensomhet og isolasjonsfølelse. Dette er alvorlige og uakseptable tall, og det er alvorlig og vondt for dem det gjelder. Ved NMBU har vi en nullvisjon. Ingen skal måtte oppleve å være alene.

Det er avgjørende for studiemiljøet og for din egen helse og trivsel at du og dine medstudenter, og også vi NMBU-ansatte, ser hverandre, respekterer hverandre og tar vare på hverandre. Hver enkelt kan bidra til et godt miljø ved å invitere hverandre inn. Som ny student vil jeg oppfordre deg til å oppsøke fellesskap, som idrettslag eller studentforeninger. Og som ansatte må vi også sørge for å skape inkluderende miljøer og bruke aktiverende undervisningsformer som får alle med.

Kjære NMBU-borger: takk for at du velger fellesskapet. Lykke til med studietiden. Jeg gleder meg til alt vi skal få til sammen.

SHOT – studentenes helse- og trivselsundersøkelse

Nesten 1 av 3 studenter har opplevd ensomhet. Midt oppi fadderuke, immatrikulering og masse moro oppfordrer Maya, Håkon og vår egen rektor Mari; husk å se hverandre og ta vare på våre nye studenter!

Publisert av NMBU Søndag 19. august 2018